Devil’s Advocate: bespaar tonnen weggegooid geld met een second opinion tegen een spotprijsje.

Er wordt wat ‘afgeconsultant’ in Nederland. Elke dag weer stappen er horden mannen in een slecht zittend pak in hun veel te dure lease-auto, de file in. Een PowerPoint onder de arm (of twee), om de andere helft van werkend Nederland te vertellen wat ze zouden moeten doen. We houden elkaar flink bezig met dat oeverloze urengeschrijf. Met die moddervette lunches. Met die stapels onnodig uitgeprinte rapporten met een ringbandje en een kleurrijk logo erop. Of met die eindeloze stroom mails die uiteindelijk maar één doel heeft: zo lang mogelijk aan boord blijven om rekeningen te kunnen sturen.

Al die consultants, coaches, Change Managers, bedrijvendoktoren, goeroe’s, trendwatchers, innovators, behavioural designers, business developers, Design Thinkers en Chief Inspiration Officers (ze bestaan echt, mensen die zich zo noemen), braken de hele dag door adviezen uit. En het gekke is: vaak nemen we het allemaal nog lukraak aan ook. ​

Zomaar. Gewoon, omdat zij het zeggen. ​

We komen dagelijks de raarste dingen tegen. Gemeentebesturen die miljoenen gemeenschapsgeld pompen in ten dode opgeschreven businessplannen, preferred suppliers lijsten samengesteld door mensen die het woord supplier niet eens kunnen schrijven of ondernemers die het laatste zuurverdiende familiekapitaal pompen in het magnum opus van een middelmatige architect die vlak voor z’n pensioen nog hoopt door te breken. ​

Echt. Serieus. Gezond verstand is vaak ver te zoeken. ​

We hebben ons er altijd over verbaasd dat veel bedrijven de adviezen die bureaus en consultants geven, zomaar klakkeloos aannemen. Dat begon in de reclame: wie zegt dat campagne A bedacht door bureau B goed is? Of het beste is? Natuurlijk: bureau B zelf. Dat snappen we. Want die gaan ook nog eens 600k verdienen aan de uitvoering van die campagne. Waarvan het maar afwachten is, of-ie gaat renderen. Maar: wat voor de reclamewereld geldt, geldt natuurlijk voor veel meer aan consultancy gerelateerde branches.

Wat we ons vaak afvroegen, is waarom er bij trajecten waarbij toch al gauw tonnen of miljoenen gemoeid zijn (een reclamecampagne, een productontwikkeling, een lancering, een inkrimping, een fusie, een reorganisatie of gewoon: een verbouwinkje) altijd maar afgegaan wordt op één mening. Waarom er niet wat kritischer wordt nagedacht. ​

En opeens wisten we waarom: er bestaat geen club waar je aanklopt voor een second opinion.

Tot nu toe, dan. ​

Met Devil’s Advocate gaan we daar een tool voor bieden. De eerste in Nederland, waarschijnlijk zelfs wereldwijd. Devil’s Advocate is een service waarbij we adviezen van anderen (consultants, architecten, reclamebureaus, coaches, etc) kritisch onder de loep nemen, in opdracht van de opdrachtgever die oorspronkelijk om dat advies vroeg. ​

The Devil’s Advocate heeft een constante honger naar adviezen van anderen. En gaat vervolgens op zoek naar de gaten, de hiaten, de niet gestaafde beweringen, de gemiste creatieve kansen, de te perfect uitkomende aannames, de slordige berekeningen, de politieke context, de ontbrekende scenario’s, het wérkelijke verhaal achter de mooie plaatjes. ​

En eerlijk is eerlijk: als we het helemaal eens zijn met het advies, dan zeggen we het ook. Maar: je kunt het nog maar eens door een andere bril hebben laten bekijken. Van ‘een’ ander gehoord hebben. Voor de zekerheid. ​

The Devil’s Advocate bieden we aan in 3 gradaties van bewerkelijkheid, bijbehorende tijd en oplopende deliverables: Pakket 6, Pakket 66 en Pakket 666. ​ ​ ​


Pakket 6:

3.333,- ​

Pakket 6 werkt voornamelijk op afstand. Het voorkomt miskleunen. We vertellen je wat we vinden en onderbouwen dat, natuurlijk. Maar: we bedenken géén beter idee. ​

Wat hebben we nodig? ​

  • De originele briefing/opdracht.
  • De opdrachtbevestiging.
  • Het advies/de presentatie (en alle onderliggende stukken).
  • Jullie verwachtingen/gewenste output.
  • Kritische succesfactoren door jullie zelf geformuleerd.
  • KPI’s.
  • Een telefonische kennismaking van maximaal een uurtje.

Wat krijg je? ​

  • Gedegen research.
  • Een goed onderbouwde mening.
  • Een keurig rapport. ​ ​

Pakket 66:

6.666,- ​

Pakket 66 is hetzelfde als Pakket 6, maar kent meer (live) interactie. Ja, we gaan elkaar dus ook zien. Het idee verbetert waar mogelijk. We dragen sowieso oplossingen aan in welke hoek je die eventuele verbetering kan vinden. Of wijzen je op een véél slimmere oplossing. ​

Wat hebben we nodig? ​

  • De originele briefing/opdracht.
  • De opdrachtbevestiging.
  • Het advies/de presentatie (en alle onderliggende stukken).
  • Jullie verwachtingen/gewenste output.
  • Kritische succesfactoren door jullie zelf geformuleerd.
  • KPI’s.
  • Eén live overleg/kennismaking.

Wat krijg je? ​

  • Gedegen research.
  • Een goed onderbouwde mening.
  • Een keurig rapport.
  • Aanwijzingen hoe het gegeven advies op kritische punten sterk verbeterd kan worden.
  • Telefonische opvolging en ondersteuning bij het opstellen van een debriefing naar de initieel ingeschakelde (adviserende) partij.

Pakket 666:

9.999,- ​

Pakket 666 is gebaseerd op Pakket 66 (joh?!), maar is full service en 200% live. We vertellen niet alleen in welke hoek de (betere) oplossing gezocht moet worden, maar we werken het ook uit. Presentabel, beargumenteerd en klaar voor de implementatie. ​

Wat hebben we nodig? ​

  • De originele briefing/opdracht.
  • De opdrachtbevestiging.
  • Het advies/de presentatie (en alle onderliggende stukken).
  • Jullie verwachtingen/gewenste output.
  • Kritische succesfactoren door jullie zelf geformuleerd.
  • KPI’s.
  • Eén live overleg/kennismaking.

Wat krijg je? ​

  • Gedegen research.
  • Een goed onderbouwde mening.
  • Een keurig rapport.
  • Aanwijzingen hoe het gegeven advies op kritische punten sterk verbeterd kan worden.
  • Een overtuigende presentatie met een veel betere oplossing.
  • Telefonische opvolging en ondersteuning bij het opstellen van een debriefing naar de initieel ingeschakelde (adviserende) partij.